Hyperlite The System 2013

This topic contains 0 replies, has 1 voice, and was last updated by Profile photo of Øystein Øystein 3 years, 4 months ago.

Viewing 1 post (of 1 total)
  • Author
    Profile photo of Øystein
    Øystein
    Participant

Bindinger: hyperlite the system 2013
    Boots: Murray 2011
    Board: Best Profanity 2014

Denne sesongen har jeg gått over til å bruke systembindinger isteden for tradisjonelle boots.
    Første inntrykk er den solide feelingen bindingen gir, i likhet med en snowboardbinding. Highbacken er stiv og man slipper problemet med at bootsa mister strukturen etter mye bruk, noe som jeg har irritert meg over ved tidligere bindinger.

Denne bindingen er dog kanskje litt for stiv for den ”normale kiteboarder”, men på rails og ved kickersession er det fantastisk å ha en binding som gir mye støtte.
    Jeg fant det mer behagelig å kjøre uten finner med system bindingene, sammenlignet med mine tidligere tradisjonelle boots. Kjører nå 100% uten finner, uansett forhold.

Ved å ha både toestrap og heelstrap sitter man 100% fast i brettet og man kan ikke skli ut ved harde fall. Man står direkte på brettet, noe som jeg personlig foretrekker da jeg mener brettkontrollen blir bedre.
    Selv om bindingen i seg selv er stiv kan man alltids justere hvor stramt du vil at skoen skal sitte rundt foten.
    Hyperlite leverer et utvalg sko til bindingene, der Murray er den stiveste i lineupen. Om du liker en mykere sko for tweeking av grabs så er det kanskje Webb tingen.

En fordel med separate sko og bindinger er at du slepper å bruke neoprensokker om vinteren, og ved steinete strender. Dette er særlig praktisk i Norge.
    For noen er det kanskje litt problematisk å ta bindingene på, men dette er en vanesak.
    En annen ulempe er at de sprayer ganske mye i forhold til ordinære boots, da highbacken er av et plastikkmateriale og har en struktur som fanger vann ( dette er fikset på 2014 modellen).
    Vekten på hele setupet er ganske lav, noe som er positivt med tanke på reising.
    Tilslutt vil jeg påpeke at hele systemet er relativt dyrt, og det er ikke like lett å finne forhandlere da Hyperlite ikke sender ut av USA.

Om du vil ha en binding som gir super støtte og direkte brettkontakt så er the system et godt alnternativ

NB; alle årsmodeller av sko passer alle årsmodellene av bindingene, men 2014 skoene vil ikke virke med tidligere bindinger, da de har endret litt på baseplaten.

+ Direkte brettkontakt
    + Praktisk ved steinete strender
    + Komfortable
    + Mange justeringsmuligheter
    + 100% locked inn feeling
    + Perfekt for aggressiv wakestyle
    + Vekt

– Pris
    – Toe strappen er litt kjip,
    – Litt for stiv for noen
    – Mye spray

Attachments:
    You must be logged in to view attached files.
Viewing 1 post (of 1 total)

You must be logged in to reply to this topic.