Best Profanity V3 ( 2014) Impressions

This topic contains 2 replies, has 2 voices, and was last updated by  Tomas Schodt 3 years, 5 months ago.

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • Author
    Profile photo of Øystein
    Øystein
    Participant

Best kiteboarding om brettet: “Profanity V3 – a complete new development! In close R&D with Best Team we opened complete new directions for this board! Result: a wakestyleboard without compromises. 4-channel layout of bottom in combination with boots generates a maximum of grip – equal if you go with fins or finless on obstacles. When wakestyle is your love, the Profanity V3 would be your darling.”

The Profanity is a no compromise wakestyle board 100% dedicated to committed wakestyle riders who needs the strongest and lightest platform.

Vekt kjører: Weight 68kg,
    Level :eek:k+ unhooked
    Kjørestil: Wakestyle/ Freestyle
    Testperiode: oktober ( sent) –> januar
    Produktkvalitet: 10/10
    Tilfredsstillende: 9/10
    Str. brett: 137 x 42 cm
    Rocker: ca 4.5 cm ( målt selv)
    Fin size: 0 – 1.5 cm
    Bindinger: Company wake Randall Harris CT
    Disclosure: Kitedanmark rep.

Jeg har fått kjørt meg inn på 2014 Best Profanity V3 i ca 3 måneder, og er keen på å dele mine erfaringer med plata for dem som ønsker et såkalt “wakestyle”brett, eller for de som rett og slett vil ha en plate som takler gromm sjø og steinete strender.
    I denne omtalen har jeg sammenlignet med Wainman Hawaii Joke 138 som jeg har kjørt på i flere sesonger. Jeg har kjørt mange forskjellige plater opp igjennom, som bla. wakestyle brettet Blank Force Advisory, Cab custom, North Select og et utvalg av LF plater.

Teori:
    Plata har fått en mildere rocker enn de tidligere utgavene av Profanity modellene noe som har hjulpet en god del på de allsidige egenskapene, samt undersiden har blitt tillaget med 4 kanaler i tupp og ende, samt en “ryggrad” som går igjennom hele spennet. Dette gjør at det skal være mulig å få godt kantgrep uten finner og gi en raskere planing.
    I år har Best brukt basalt ( som et mineralfiber som likner glassfiber og karbon, men har bedre fysikalske egenskaper enn glassfiber og er billigere enn ren karbonfiber, og har en bedre elastitet samt høyere tetthet) for å stive opp og gi en bedre vridningsflex, i tillegg til beachwood bindingsinnsett er innsettene en blokk og ikke singel innsett) – slik at du ikke skal rive opp bindingsfestene.
    Innsett på rad, gjør det mulig og bruke brettet alle tenkelige veier, slik at du ikke skal slite ut kun den ene siden ved eventuelt å kjøre på elementer eller opp på stranden. De er også 6 ” og passer derfor til industristandardens wakeboard bindinger.
    Outlinen på plata er relativt kompakt, med flatere tupper som gir god popp.
    Selve brettet er en del tyngre enn vanlige kitebrett, men dette er å forvente i ”wakestyle kategorien”.

Inntrykk

Brettet er som forventet ”power-pig”, og er lite egnet til lettvinds cruising, men er du interessert i et slikt brett så burde du vite dette – noe som går igjen i alle brett med tyngre konstruksjon og mer rocker. Derimot når det blåser opp så viser Profanity V3 hva det duger til!. Jaggu for en popp.
    Det er en ren glede når du får fart på dette brettet, og for å nevne poppen så er den i toppsjiktet av hva jeg har prøvd. Konstruksjonen gjør landingene myke og det var mulig å kjøre uten finner selv i chop. Det takler elementer, gitt som rails og div. hinder langs strandkanten bra og undersiden tåler en god trøkk. Jeg har ufrivillig hatt noen stygge møter med koraller uten at de har gitt vesentlig skade på plata. Og det har ikke vært noe problem å spenne på seg bindingene på stranden, uansett om det har vært sand eller rullestein.
    Upwind egenskapene er gode, men langt bedre enn forventet!
    Jeg har ikke hatt noe problem eller vist seg tendenser med å rive ut bindingsfestene, noe som skjedde med mitt WH joke brett etter kun litt under en sesong.

For å oppsummere:

Det gir seg ut for å være et meget godt wakestyle-brett, med imponerende freestyle/wakestyle egenskaper. Er du på utkikk etter en av de beste wakestyle-platene så er det ingen grunn til å ikke ta en titt på Profanity V3 ( 2014) fra Best.
    PS: Brettet har ikke muligheter for å montere et håndtak, og det vil ikke være gunstig å bruke straps.
    + Fantastisk konstruksjon
    + Popp i toppklasse
    + Inline inserts
    + Takler chop supert
    + Supert for jibbs eller bølgekickere
    – Litt labre Upwind-egenskaper
    – Krever en del vind
    Brettet leveres uten bindinger, og har derfor en litt rimeligere pris enn eksempelvis Pro-creator.

Attachments:
    You must be logged in to view attached files.
    Profile photo of Øystein
    Øystein
    Participant

Bilde av topsheet

• This reply was modified 3 years, 5 months ago by Profile photo of Øystein Øystein.
    Attachments:
    You must be logged in to view attached files.

Tomas Schodt
    Moderator

super lækker beskrivelse – dejligt med lidt fra andet end Dansker!
    Jeg syntes godt nok også 2014 boardet er langt lækre end 2013 boardet.

Der er ingen tvivl om best udstyret har fået et løft til det nye år.

En af de bedste anmeldelser i år, send gerne flere !!!

/Tomas

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)

You must be logged in to reply to this topic.