Best GP V3 2014

This topic contains 3 replies, has 3 voices, and was last updated by  Tomas Schodt 3 years, 5 months ago.

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • Author
    Profile photo of Øystein
    Øystein
    Participant

Vekt kjører: 68kg,
    Level: ok+ unhooked
    Kjørestil: Wakestyle/ Freestyle
    Testperiode: oktober –> januar
    Produktkvalitet: 9/10
    Tilfredsstillende: 9/10
    Upwind egenskaper: 7 / 10
    Stabilitet: 10/10
    Relaunch: 7/10
    Brukervennlighet: 6/10
    Drift: 7/10
    Unhooked: 10/10
    Test str: 7,9 (13)

Disclosure: Kitedanmark rep.

Jeg har nå fått kjørt meg inn på 2014 Best GP kiter, og tenkte å dele mine meninger om kiten da det ikke er mange omtaler ute av denne modellen

Jeg mottok mine GP kiter i høst og har testet dem ut på flatvanns-, bølge- og chopy spots. Jeg har brukt dem mye, og hatt to fine reiser med dem til Cabo Verde og El Medano, samt kjørt en del hjemme i Norge før snøen la seg.

Jeg kan starte med å si at jeg kjørte Best TS i sesongen 2013, og har god erfaring med både Best sine modeller, samt et bredt utvalg av andre merker og typer.
    Denne omtalen går i hovedsak på 2014 best GP 7m og 9m

Første inntrykk:

Fra den første GP`en kom i 2012 så har det skjedd en del endringer på både kite og bar. Jeg trodde at det ikke var mulig å lage en bedre kite for unhooked da jeg fikk tak i en GP 13m 2012. Dette viste seg å være en sannhet med modifikasjoner. Min 2012 13m er fortsatt i bruk, og jeg mener denne er fantastisk – men det har skjedd noen gode endringer på både 2013 modellen og 2014

1. Best bruker ”double core ripstop”, slik at det vil være to sømmer per retning i selve seilet. Dette har vist seg å være et veldig slitesterkt materiale da jeg ikke har fått noen rifter eller skader på min tidligere TS som jeg behandlet ganske røfft ( self-launch / land ganske så ofte og en del heavy hitters får jeg har prøvd nye unhooked triks). Jeg har ikke hatt noen erfaringer med skader på mine GP, og jeg regner med at disse vil holde like godt som min gamle TS.
    2. Flatere vingetupper- Siden 2012 / 2013 har Best redesignet vingetuppene, slik at de er flatere og mer firkantet. Dette merkes ved at kiten er mer stabil unhooked og gir en bedre ”barfeeling”
    3. Forsterkede hjørner / utsatte områder på LE med Kevlar.
    4. Ny ventil, som skal gi deg mindre pumping, og en raskere ”deflate” tid.
    5. Den nye 2014 Best GP baren er i en klasse for seg selv ( bruker 47 cm på både 7,9 og 13 m – men ønsker å prøve den minste baren i str. 42 cm.)
    Depower stroppene er borte og det er byttet ut med et enkelt system bestående av kun ett ”tau”

Fordeler og ulemper:

Jeg personlig er ingen tilhenger av de store inflate / deflate ventilene som er på markedet. Dette sier jeg med bakgrunn fra min tidligere Ozone C4 kite, der det stadig var kluss med ventilen og festet til blæra.
    Det at Best har valgt å bruke denne type ventil er en liten tragedie for min del, da jeg ikke har noen gode erfaringer med disse. Men det kan jeg hende jeg tar feil når det gjelder denne kiten. Hittil har jeg ikke hatt noen problemer med den – og jeg håper ikke jeg får det heller, da disse store kompliserte ventilene kan være litt kjipe å reparere / sette på nye. Men jeg vet at flesteparten av dagens kitere liker denne type ventiler da de er meget praktiske ( og man bruker en 11 mm adapter, som er standard på alle pumpene jeg har vert borti)

Best GP har et mindre vindspekter enn den mer allsidige Best TS, og dette gjør at du kanskje bør ha for eksempel 9, 11 og 13 – istedenfor 9 og 12 som ville vært en god ”TS pakke” her i Norge. Dette er noe som går igjen i alle C kiter på markedet, så ikke tro at du vil finne en ren C-kite som har like bra low-end som en open-C eller en hybrid kite.
    Da Best GP er en ren 5 liners C-kite, så vil den også oppføre seg som en, både med hensyn på flyve-egenskaper og brukervennlighet.
    Med det sagt så vil man gjerne ha litt ”trøkk” i kiten før man går ut, da det kan være litt knotete å få kiten opp fra vannet i marginal vind. Da gjelder det å relaunche som vi gjorde i gamledager, ved å bruke 5th linen og svømme noe mot kiten. Kan man denne teknikken går relaunchen smertefritt i de fleste vindforhold!
    Er det god vind, relauncher kiten like godt som en hvilken som helst annen kite, ved å dra i den ene styrelinen.

5th linen er både en venn og en fiende. Den gir deg markedets beste sikkerhet, kiten holder formen utrolig godt ved looping eller unhooking, men er man uheldig å vrenger kiten så er det noe plundrete å fixe dette når man er i vannet. Det skal sies at 5th linen er en ”støtteline” og er kun stram ved unhooking eller når du har baren HELT INNE.

På vannet:

Første inntrykket var ” wow” for et bar trykk! Det er tungt, ja. Men fordelen med dette er den superdirekte feedbacken fra kiten og en essensiell ingrediens i unhooked freestyle / wakestyle kjøring. Den kraften det er i baren ”hooked inn” er den samme kraften du vil kjenne når du ”huker ut”. Dermed vil du aldri få noen overraskelser som eksempel følelsen av at du blir dratt etter kiten om du hooker ut med en hybrid- eller åpen C-kite.
    Best GP er ekstremt stabilt unhooked og sitter godt plassert der du vil ha den. Det er til og med mulig å bruke 7m til freestyle – noe som er litt uvanlig, da disse er særdeles raske.
    Linene slakker utrolig bra om du popper riktig – noe som gjør handelpass`en lett som en lek.
    Kiten har en ekstremt god pop, noe som hjelper på triksene – om man vil ha med seg den peneste dama hjem fra stranden. hehe

Jeg er personlig ingen” big-air guy”, men jeg får mer og mer guts til å dra på for hver session jeg har på denne kiten. Ingen vemmelige overraskelser i loopen – men fy ! for en kraft.
    Man føler seg direkte koblet til kiten og jeg har inntrykket at denne kiten egner seg til mega-loops. Selv kan jeg ikke omtale dette da jeg for det meste holder meg til transisjon-loops og litt div.
    Da det er ok vind, så er det ingen problemer mer relaunch som nevnt ovenfor.

Jeg har kjørt kiten en del i bølger med surfebrett. Kiten har en OK drift, men den er litt for treg og følger ikke like bra med som eksempelvis Best Cabo som er en ren bølge kite.

Bar:

Baren har blitt utrolig bra denne sesongen, men godt grep med passe tykkelse.
    Depower stroppene er fjernet og erstattet med en svært enkelt ”ett tau system”
    Chickenloopen er stor noe som gjør det lett å hooke inn og ut.
    Svivelen har blitt oppgradert fra tidligere modeller, og virker glimrende.
    Baren kommer i str. 42 cm og 47 cm, der jeg har brukt 47 cm på 7, 9 og 13m ( praktisk om man skal på tur)
    QR virker som den skal, og løser ut om du skyver den fremover.

Sekk:

Sekken har blitt utrolig bra i år. De har kommet med mange rom som gjør det enklere å pakke. Sekken har en egen lomme for baren, isolert wet-zone( slik at man kan lagre den våte drakten) og hoved rommet har plass til 2 dårlig pakket kiter.
    Hver kite leveres med en praktisk innersekk, hvor man kan eksempelvis kan beskytte kiten mot UV-lys ( om du tar ut luften av LE og ikke struttene)
    Bra polstring og gode stropper, slik at man virkelig kan bære sekken uten at den gnager.

Oppsummering:

Dette er den ultimate freestyle kiten for den øvede kiteboarderen. For min del er dette den beste C-kiten jeg har prøvd, når det gjelder ytelse og sikkerhet.
    Om du er en allround kiter, som liker litt av alt anbefaler jeg at du tar en kikk på Best TS. Vil du ha en kite som er direkte, med eksepsjonelle unhooked / loope egenskaper så er Best GP en verdig kanditat!

+ Fantastiske unhooked egenskaper
    + Bra pop
    + Veldig bra slakk i linene
    + Kvaliteten er i en egen klasse
    + Direkte feedback

– Litt lite vindspekter
    – Relaunch kunne vært bedre i lett vind
    – Ikke den mest brukervennlige kiten
    For mer info ang. kiten sjekk ut kitedanmark.dk eller bestkiteboarding.com

Attachments:
    You must be logged in to view attached files.
    Profile photo of Øystein
    Øystein
    Participant

Legger ved et railey bilde i god tradisjon!

Attachments:
    You must be logged in to view attached files.
    Profile photo of StenA
    StenA
    Participant

Lækker beskrivelse af Kiten. Jeg har kun prøvet 11m og kan sagtens genkende de fordele og ulemper, du nævner. Det er en kanon fed freestyle/wakestyle kite. og JA, der er GODT træk i loops :)

Tomas Schodt
    Moderator

helt vildt flot beskrivelse af kiten.
    Dejligt der er nogle som vil bruge denne tid!

Tak Øystein!

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)

You must be logged in to reply to this topic.