Begynder hjælp omkring udstyr

This topic contains 21 replies, has 6 voices, and was last updated by Profile photo of RRD Kiteboarding RRD Kiteboarding 4 years, 5 months ago.

Viewing 22 posts - 1 through 22 (of 22 total)
  • Author

Henrik Bunzel
    Participant

Hej.

Jeg vil til, at begynde med kitesurfning, men synes ikke rigtig der er artikler omkring valg af kite efter min figur. På denne side kan man finde fakta vedr. 75-110 kg.

Men hvad for nogle kites str. skal man købe, hvis man er 163 cm og vejer ca. 58 kg ? :)

Har hørt noget om 8 eller 11? :)
    Tak for svar på forhåd

Lars Nielsen
    Participant

Hej Henrik,
    Først og fremmest velkommen til en super fed sport :-)

Korrekt, der er rigtig mange der spørger til udstyr i 75-90kg, da det nok må være den står den gennemsnitlige sejler har (inkl en gennemsnits højde), så her er udstyrs vedledning relativ lige til…
    Det er super du har oplyst din vægt OG højde da det har stor betydning for valg af det korretkte udstyr til dig.
    Der er nogle generelle ting man som begynder ønsker sig fra en kite;
    1: God vandstart
    2: Stabilitet
    3: Stort “powerdump” via baren

Her kommer så de tillægs “nøgle punkter”, du bør have fokus på med dine 58kg og 163cm;
    Med din lette vægt skal du finde en kite som “starter tidligt”, dvs ikke skal bruge særlig meget fartvind igennem sig pr. m2 for at virke 100%, da du med din vægt vil komme til at sejle en relativ lille kite vs. vindhastigheden.

Herudover skal du vælge en kite, hvor powerdump’et fra baren sker inden for ret kort vandring, da du (og jeg på 175cm) helt simpelt ikke kan nå helt ud på mange af modellerne!
    Personligt fortrækker jeg at alle trimsnore sidder OVER baren, dvs der ikke hænger snore løst mellem benene på dig, vælger du en bar med et sådan system så er det igen vigtigt at vælge en bar med “kort” vanddring, for at du kan nå trimmet.

Jeg sejler selv med F-one Bandit six, og F-one Bandit V sidste sæson, disse kites inkl. bar systemet vil uden tvivl opfylde alt der er listet ovenfor og er tilmed og den MEST solgte kite i 2012 verden over (og der er bestemt ikke uden grund!).

Ps. ja enten en 10m2 eller 11m2 sammen med en 8m2 ville være fint til dig i Bandit kiten…

Forhandleren af F-one Bandit (og meget mere) er http://www.KiteDanmark.dk

Surf’s up
    – Lars Nielsen

Tomas Schodt
    Moderator

Aloha.
    velkommen til sporten.
    Som Lars skriver er F.one Bandit en KONGE, KONGE kite !! Jeg er selv i cape town disse dage og teste den nye 2013 Bandit six. Jeg har selv sejlet siden 2003 og kan kun sige, at det er den bedste kite jeg har sejlet til dato !!
    Spørger du mig, så spiller den 200% til begynder som øvet – Bandit kan ALT !!
    Bandit er en delta kite, hvilket f.one har opfundet. Hermed ikke sagt andre mærker som Best med Kahoona & North med EVO ikke er gode delta kites. Meeeen bare ikke Bandit ;-)

Er du slet ikke til delta kite, grundet et eller andet. Så skal du overveje en kite som Best TS til freestyle. Best Cabo hvis du kun vil bølger…..

58kg er ikke meget, hvilket jeg mener er en stor fordel til kitesurfing. Du får lettere ved at komme ud af vandet de dage uden så meget vind. Og du har også lettere ved at smide dig rundt i div. tricks.
    Du kommer nok ikke uden om 2 kites vil være at fortrække.
    Bandit vil jeg nok nappe 10 – 7m eller 11 – 8m. De stille sommer dage kan 11m starte dig før alle andre.
    Vælger du en kite som Best TS vil jeg tage 10-7m. Den trækker ikke så meget som en delta kite “bandit” men jeg syntes måske 12m bliver lige stort nok.

Ellers er der lidt vejledning her – http://www.kiteboarding.dk/valg-af-kitesurf-udstyr/
    Men den har du sikkert set ;-)

Skriv, hvis du er i tvivl om alt vores ævl… :-)

/Tomas

Henrik Bunzel
    Participant

Mange tusind tak for svarene:)

Henrik Bunzel
    Participant

Ville dette være en god idé at bevæge sig ud i?

http://www.kitedanmark.dk/shop/f-one-bandit-5-2088p.html

Eller skal jeg kun købe kiten også finde en anden bar?:) ved ikke det tekniske omkring den der bar.

Og er f-one trax 7 “ønske boardet”? :)

Man kan jo ligeså godt købe godt udstyr fra starten.

Lars Nielsen
    Participant

Ville bestemt ikke være dumt, men der er i følge hjemmesiden kun 6m2 på lager…
    Du ville fint kunne bruge den sammen med 2013 modellen (tilmed på samme bar).

Vil dog stadig holde på du skal have en 8m2 og 10-11m2 (tænker mest 10m2), 6’eren bruger du kun når det blæser ret meget (selv med din vægt)…

– Lars Nielsen

Lars Nielsen
    Participant

Vedr board, så er det korte ud fra hvad jeg har prøvet JA (har dog ikke prøvet trax 8eren endnu, men ser frem til det) …

Valg af board str. bliver altid lidt et kompromi i start fasen, jo større jo nemmere i starten, men på den lange bane bliver det “hurtigt” lidt kedelit hvis du køber en af de helt store plader…

Tomas Schodt
    Moderator

her er en del brugt kite & board som måske kan bruges – http://www.kitedanmark.dk/shop/brugtmarked-96c1.html

Der er ingen tvivl om, at hvis du vil have en kite du kan starte med og beholde for altid. Så er Bandit den rigtige kite.

Men vil du gerne have billigt begynder udstyr så er denne kitepakke bestemt også en mulighed !! – http://www.kitedanmark.dk/shop/best-begynder-kite-1527p.html

aloha

Henrik Bunzel
    Participant

Mange tak for hjælpen endnu engang:)

Derinde på brugtmarkedet er der nogle modeller som kaldes demo?
    Hvad er forskellen?:)
    Mvh. Henrik.

Henrik Bunzel
    Participant

Lars Nielsen
    Participant

Spot on til prisen Henrik…

så kan du altid supplere op med en 8m2…

sman
    Participant

Hej Henrik. Du kan kontakte mig på 61693285 hvis du er interesseret i en Bandit V 9m2 i super stand til god pris.

Henrik Bunzel
    Participant

ellers tak :).

Kan en f-one dual 45 bar fra 2009 passe til en bandit 5? :)

Lars Nielsen
    Participant

Hej igen Henrik,

Nej jeg mener bestemt ikke at f-one dual 45 bar fra 2009 passe til hverken en bandit 4,5 eller 6…

– Lars Nielsen

Henrik Bunzel
    Participant

Jeg tror snart jeg skylder øl for den hjælp her hehe :)

Ville det være dumt at købe denne str. 8 med bar? også har jeg selvfølgelig str. 11 m. airlite bar, der passer til bandit 5 fra kitedanmark

str. 8
    http://www.dba.dk/kite-f-one-bandit-2-str/id-88016450/

Lars Nielsen
    Participant

Personligt ville jeg ikke anbefale den 8m2 fra dba du linker til – I min optik blev Bandit kiten god fra “version” 4 og imponerende fra version 5 og frem…

Der bør komme andre tilbud du vil få væsenlig mere glæde af…

Henrik Bunzel
    Participant

mange tak :).

Lige et sidste spørgsmål før jeg køber.. Jeg valget imellem at købe(mangler en 8’er, da jeg køber en f-one bandit 5 str. 11):
    http://kitesurferen.dk/markedsplads/2/620-naish-park-2012-8-10-12 (naish park 2012 str. 8 5500 kr m. bar) (mangler board + trapez)

eller:
    http://www.dba.dk/kite-naish-bold-str-8/id-88302612/. naish bolt 2011 m. bar 4500 kr.(mangler board + trapez)

eller et kitedanmark tilbud med “Jeg kan lave dig en valgfri best 2013 kite samt et Best Spark board til 9000 kr.” Og jeg skal jo også have en trapez, så der kan jeg sikkert også få noget rabat + jeg alligevel skal have et kursus derinde fra+køber en brugt 11’er kite derinde fra.:). Men er de best kite gode nok?

Har hørt det der Naish mærke er kendt/godt :).

Henrik Bunzel
    Participant

Eller jeg tror helst jeg vil have en brugt naish, da der ikke er nogle gode tilbud på f-one bandit 5 8kvm. Også vil jeg købe et af f-one boardsene fra 2012 med 30 % rabat :) . best spark boardet koster hvis nok 3500 fra nyt og f-one 2012 boards er i samme prisseklasse efter de 30 % rabat er trukket fra. Så der må man da få mest :). Og de der naish er vel også meget dyre fra ny end de der best kite. Ved godt de er brugte, meeeen :)

Henrik Bunzel
    Participant

dvs. på nuværende tidspunkt kan jeg få en af de brugte naish kite+ ny f-one 2012 board til samme pris som ny best kite + ny best board.

Henrik Bunzel
    Participant

eller man kan få et demo best spark demo board til 41 % rabat(2.299). Det køber jeg tror jeg :)

Så køber en af de der naish kite. Hvor meget bedre er park end bolt?

Victor Beckmann
    Participant

Hvis du kan få et godt tilbud på Best så tag da sådan en.. Best fejler helt bestemt intet. Jeg har Best TS liggende til test lige nu, og jeg synes den sejler kanon. Har også prøvet Best Kahoona, en enkel gang og den sejler bestemt også godt, og har god relaunch, depower osv. :)

Profile photo of RRD Kiteboarding
    RRD Kiteboarding
    Participant

Hvis du går og kikker efter begynder kite og en som du kan forsætte med ville jeg lige kikke på VISION MKII super stabil og vandstarter som en drøm :-))

Kik Her

og her http://www.thekiteboarder.com/2013/01/tkb-review-2013-rrd-vision-mkii/

Viewing 22 posts - 1 through 22 (of 22 total)

You must be logged in to reply to this topic.